torsdag 30 mars 2017

Lyssna på motreaktionerna, de är hästens sätt att berätta saker för dig


Det här med motreaktioner är så otroligt viktigt, det är hästens sätt att tala om för dig att något bör göras på ett annat sätt.
Hästen har ju inte en röst så som du har, den kan inte med ord berätta om den vill att något ska ske på ett annat sätt.
Utan den använder sig av motreaktioner.
Tyvärr ser många detta som dåligt beteende, att hästen är ouppfostrad eller helt enkelt dum.
Blir därför så glad när jag möter människor som inte tänker så utan vill finna anledningen till VARFÖR istället.

Igår hade jag förmånen att möta en häst som visade stort missnöje när matte skulle ta tempen.
Matte önskade därför att vi tillsammans skulle se om vi kunde komma på vad detta berodde på.

Hästen var tydlig (vilket hästar oftast är) och snabbt kunde vi konstatera att det var själva lyftandet av svansen den inte gillade.
Att vi var vid rumpan eller förde in termometern var inget problem, men den vill inte få sin svans lyft.
Redan när hästen förra veckan varit inne på klinik hade den visat missnöje över detta och de hade då fått sedera hästen för att kunnat ta tempen.
Gissar på att veterinärerna såg den som ouppfostrad..
Men bara genom vetskapen att allt hästen försökte säga oss var att den inte uppskattade att få sin svans lyft gjorde att vi kunde finna ett annat sätt.
Genom att försiktigt massera hästen ovanför anus (under svansroten) utlöser man en reflex hos hästen att själv lyfta på svansen.
Då kan hästen lyfta svansen som den själv vill och så högt det känns bra och vi kan utan problem föra in termometern.

Att se hästens nöjdhet sedan är obetalbart.
Det bästa jag vet är dessa ögonblick när hästen nått fram med sitt budskap som vi kunnat förstå och tolka.

Detta var bara ett litet praktiskt exempel ur vardagen.
En motreaktion på något och dess lösning.
Motreaktioner kan vi möta överallt, jag har tidigare pratat om dem i ridningen.

Men vad är då konsekvenserna om vi inte lyssnar på hästen och dess motreaktioner?
Jo hästen kan hamna i inlärd hjälplöshet och resignera.
Det måste väl ändå vara det sista vi vill? Ändå är det så många som hamnar där.
Men det sitter så hårt fast fortfarande i oss hästmänniskor att hästen ska vara oss undergiven och lyda oss utan att ifrågasätta.
En väluppfostrad häst likställs med en häst där vi kan göra vad vi än önskar med den utan att den ifrågasätter.
Man skulle kunna likna det med att hästen gett upp sin egen kropp till oss att göra som vi vill med.

Det är därför det är så viktigt för mig att hästen får ha en egen röst.
För mig är det ingen mening att träna min häst om den inte förstår syftet med det vi gör och själv vill delta.
Den ända gången jag går in och helt tar över är då det handlar om fara, fara för mig eller min häst.
Det skulle kunna vara att med våld stanna min häst i en farlig situation.
Tvinga in min häst i en transport för att åka akut till kliniken.
Att tvinga i min häst medicin för att den är sjuk.
Ja listan här kan göras lång, men i dessa fall är det våran intentions som är den viktiga.
Hästen vet vår intention, det är viktigt att komma ihåg.

Så denna vecka hoppas jag att ni lyssnar lite extra mycket på er häst.
Är det något den försöker säga dig som du tidigare bara viftat bort som olater eller dåligt beteende?
Att lyssna på din häst, det är vad som kommer ge er riktig "framgång".
För det är inte alltid det man ser som är det som räknas..! 

Inga kommentarer: