onsdag 13 november 2013

Vinterpyssel


Nu kommer vintern sakta krypandes.
Det blir kallare och det börjar bli hårt i backen.
Ibland kan det vara svårt att hitta motivationen när mörkret kommer, en sådan banal sak som att sätta på alla reflexer innan man ska rida ut kan vara jätte jobbigt!

Men jag brukar försöka ta tillfället i akt och under vintern ha något roligt litet projekt som jag kan pyssla med. Det hjälper till att hålla motivationen uppe.
Detta "projekt" kan vara i princip vad som helst så länge det har med hästarna att göra så klart.

Det kan vara ett trick som jag vill lära in, en bok som jag vill läsa och sedan tillämpa eller någon ny rörelse jag vill lära hästen.
Det viktiga är att detta kan ersätta det vardagliga i stallet en sådan dag då motivationen tryter.

I vinter har jag ett perfekt projek, "fixa längre man" på Cappe.
Har en dröm om att han en dag ska ha en sådan lång man att man kan ser den från andra sidan halsen (alltså den sida som manen inte hänger på).

För att lyckas med detta har Cappe nu fått fina "mirakel flätor" i sin man och han blev toksöt i dem!!!
Har redan hunnit fläta om flätorna en gång och jag tyckte nog att manen blivit lite längre.
Flätor är ju perfekt ur den synvinkeln att de bidrar till att manen slits mycket mindre.

Nu har jag även hittat ett medel som framför allt westernryttare använder. Shapleys M.T.G. original heter det och om man tittar på de bloggare som använt det så verkar det ge otroliga resultat!
Kanske man skulle ta och prova det i vinter, för tänk att ha en lång och böljande man på Cappe till sommarens alla fotograferingar!




2 kommentarer:

Irene sa...

Bra att bli påmind om att det är viktigt med småprojekt för motivationens skull! :)
Lycka till med manförlängningen!
Hoppas han inte är den kli-iga typen som kliar loss hela flätor så man får motsatt effekt. :P

Yvonne sa...

Ja visst är det!!!
Så vad ska du ha för projekt?

Hihi, nä det är han inte som tur är. Men dessa flätor är dessutom flätade på ett sätt så att de inte blir lika känsliga för om de kliar sig ;-)