fredag 15 november 2013

Det omdiskuterade ordet FORM


Det här med hästens form är ett väldigt omdiskuterat ämne och väldigt känsligt.
Det är fruktansvärt lätt att kliva folk på tårna och många tar illa upp när detta skall diskuteras.

Men varför är det så egentligen!?

I helgen som var var det en derssyrclinic med Jan Brink här i Sundsvall.
Jag närvarade inte på clinicen så jag tänker inte uttala mig om den, men bilden som publicerades i tidningen fick mig att sätta mitt te i halsen.

Givetvis vet inte STs fotograf hur en häst skall röra sig och vilken form den skall ha.
Att en bild som denna hamnar på första sidan i tidningen med rubriken "Dressyr i världsklass" är därför djupt beklagligt.
Vilken form hästen reds i resten av passet vet jag ej. Kan hända att detta var en "ögonblicks" bild.

Men det jag vet med största säkerhet är att om någon skulle fota mig under ett ridpass, oavsett när, skulle de aldrig få till en bild som ser ut som denna!
Och oavsett vad andra säger om ögonblicksbilder etc. så kommer jag aldrig förstå syftet, för i min värld finns det inget! I min värld är detta inte försvarligt! Inte ens för en sekund!

Så nu när jag har framfört denna "kritik" mot en av Sveriges "bästa" dressyrryttare. Vad anser då jag är en korrekt form? För att begränsa inläggets omfattning så tittar vi idag på huvudets placering och dess påverkan på formen. Då det tyvärr är här de flesta ryttare lägger sin fokus.  

Alla är vi nog överens om att en korrekt form är när hästen bär sig med vikt på bakbenen och är i balans. Sedan börjar åsikterna gå isär...
Den lättaste visuella förklaringen för mig är att en korrekt form har infunnit sig när man kan dra en lodlinjen genom öga/mungipa (se bilden ovan) på hästen. Jaha tänker ni, varför tycker hon så? Ska inte lodlinjen gå genom öga/nos eller varför inte parallellt med nosryggen?

Om vi börjar att titta på skelettet hos en häst och hur det fungerar, så rent konkret ju längre in hästens nos kommer desto mer sänks ryggen. Desto mer ryggen sänks, desto mer hamnar bakbenen bakom kroppen och detta är ju precis motsatsen till det vi nyss beskrivit som form.

Så kan vi då genom att flytta fram hästens nos och placera huvudet så att lodlinjen går genom öga/mungipa få upp ryggen och uppnå "korrekt" form?
Nej tyvärr är det inte så enkelt heller. Här måste vi börja bakifrån.
Vinkla hästens bäcken, flytta in bakbenen, då höjs ryggen, halskotpelaren lyfts och nosen kommer fram och upp.

Alltså är huvudets placering ett resultat av formen! Vi kan inte genom att placera huvudet uppnå en korrekt form.
Så när ryttare för in hästens nos mot dess kropp elimineras alla hästens möjligheter till att bära sig själv. Detta är så enkelt och självklart och ändå skapar det en sådan stor debatt.

Kan det bero på att den ena vägen är lättare än den andra?
Att dressyrsporten premierar en av metoderna mer?
Jag vet inte, det ända jag vet är vad jag anser är rätt och att jag står för det till 110%!

4 kommentarer:

uh sa...

Usch, det var verkligen INTE ironiskt där i tidningen?????

Yvonne sa...

Nä visst är det hemskt!
Blev verkligen illa berörd av bilden... :(

Irene sa...

Djurkuvning i världsklass? :P

Anita sa...

Tack för din reaktion! Som du säger, en sån bild ska inte kunna tas idag. Vi har hunnit längre - det går framåt men tar tydligen mer tid än det borde - det vi ser i bilden på ditt samarbete med din fantastiska häst är målet. Glädje, harmoni. Gissar att han också gillar dina åsikter så fortsätt sprida dem! Du gör det på ett bra sätt tycker
Anita