tisdag 5 november 2013

Att alltid vara positiv


Jag fick en kommentar här om dagen att jag alltid är så positiv på bloggen och aldrig skriver om det som går dåligt och tydligen upprör det folk....???
Men varför ska jag göra det? Vara negativ? Vad är vitsen?
Är det något jag vill fokusera på?
Nej!

Jag är av naturen en positiv person som väljer att se möjligheter i de problem som uppstår.
I min träning med hästar väljer jag att lyfta fram det som är bra och fokusera på det, istället för att se det som är dåligt och kan bli bättre.

När jag red på ridskolan och fick en ny häst, sa jag alltid efteråt "Åh vad fin han/hon är" och fick alltid svaret "Men så säger ju du om alla hästar Yvonne".
Och precis så är det, jag ser varje individs starka sidor och fördelar. Varje häst har en egen superkraft!

För mig fungerar denna metod absolut bäst! Fokusera på superkraften och ta hästen så långt den kan där!
Jag tror på positiv förstärkning, istället för bestraffning och korrigering.
Viljan att göra rätt förstärks som man uppmuntrar försöken istället för att korrigera felen.
Har aldrig varit med om att lära en häst "fel" genom att uppmuntra dess försök. Utan istället fått en häst som har velat lära sig nya saker och gärna tar initiativ.

Så jag kommer fortsätta vara positiv på min blogg, lyfta det som är bra och fokusera på det som är korrekt! För att vara med hästar är det bästa som finns och det gör mig lycklig varje dag! Så jag kommer nog aldrig ha något negativt att skriva och förhoppningsvis kanske jag kan smitta av mig med min positiva inställning på någon av alla de som endast ser de negativa och letar fel ;-)



1 kommentar:

uh sa...

Tummen upp! :-)