onsdag 10 november 2021

Kurs Ewa Schaeder 4-5 sept


Oj vad tiden springer och jag har nästan glömt bort min blogg, men jätte roligt att så många hört av sig om att de saknar mina inlägg det sporrar mig att se till att uppdatera igen och jag har så mycket att skriva om så nu kommer det komma massa inlägg.

Första helgen i september hade vi kurs här hemma på gården med bästa Ewa Schaeder.
Det var kurs i 2 dagar och alla ekipage red 2 pass på lördagen och 1 pass på söndagen.
Jag red Pilgrim båda dagarna och det blev verkligen bra med 3 pass. 

Pass 1 hade vi fokus på koordinationen över framdelen. Vi red på volt och vände genom volten genom att använda ytter fram och sedan nya inner fram.
Efter det red vi lite växlande sluta-öppna längs långsidan med fokus på flöde och jätte lite "vinkel".
Övergångar skritt-trav på hängande tygel. När övergångar görs på hängande tygel måste hästen använda sin muskulatur kring bakknäna i avsaktningarna.
Sedan avslutade vi passet med lite kraftansamling genom att stanna, backa 2 steg och sedan galopp.
Detta för att börja bygga upp energi inför nästa pass. 

Pass 2 började vi fokusera på trampet. Red långsamma steg i öppna och försökte därifrån finna det diagonala. När det var på plats försökte vi öka energinivån. Återigen byggde vi upp en högre energi för att ta med till det tredje passet. Under detta arbete gjorde Pilgrim en liten ansats till en levad där han trampade in under sig och vek sedan in sina framben. Så häftigt, ibland blir det inte som vi tänkt men då kan hästen visa något annat som komma skall i framtiden.
I en "riktig" levad hänger framdelen på bakdelens muskulatur. Framdelen lyfts inte upp utan hästen viker bara in sina framben.  

Pass3 började vi titta på skolgaloppen. Och oj så klurigt det var i mitt nervsystem. Skolgalopp är som en promenerande känsla, en galopp utan svävmoment och Pilgrims skolgalopp är lååååångsam, mycket långsammare än min kropp förstått. Vi fortsatte även att arbeta med skritt-trav övergångar för att börja aktivera start- och stoppmuskulaturen. Endast 2 steg i varje gångart.
Efter det red vi lite mer tramp, nu med mer energi och jag fick tänka på att inte lätta i väg Pilgrim för mycket emellan för då blev sträckan tillbaka till samling för lång.

En otroligt bra kurs och Ewa var i sitt esse.
Jag lärde mig så otroligt mycket nytt och det var så många bra saker jag kunde ta med mig från varje ekipage. Nu när jag sitter och läser igenom anteckningarna hänförs jag över all kunskap som står där nedskriven.
Ewas kunskap är enorm och jag är så glad att få ta del av den, tänk så mycket jag lärt mig och så långt jag och mina hästar kommit sedan vi mötte Ewa <3.


När Pilgrim koncentrerar sig gör han små rörelser med sin överläpp, så otroligt gulligt.
Tänker att vi är rätt lika han och jag för jag gör krumelurer med tungan när jag koncentrerar mig.

Inga kommentarer: