onsdag 9 maj 2018

Lilja


På söndagen var det dags för Lilja att vara med på kursen.
Hon kändes pigg och glad och den hästen älskar verkligen att jobba. 
Under vårt första pass var hon lite spänd, kompisarna stod och ropade efter henne i hagen och det blev lite strulig med hästar som anslöt till banan mitt under vårt pass.
Men vi fick tillbaka kommunikationen och hon landade fint i det hela.

Vi började med att visa vad vi tränat på.
Fokus på den jämna takten i traven, att ha en mjuk och fjädrande trav och korta steget i skritten.
Birgitta tyckte Lilja var jätte fin och att hon låg helt rätt bak hela tiden.
Skönt att höra även fast det också känns att det blivit bra.
Kommer ihåg från början då traven var lite som trumpinnar.


Under vårt andra pass tog vi med Liljas hagkompis Donne upp till banan så hon skulle få de bästa förutsättningarna och nu var hon 100% fokuserad.
Vi red serpentiner med omformning både i längning och uppkortning.
Vi tränade anslag på bestämda platser, lite att jag får dem när jag ber om det.
Jag skrattar alltid när Lilja gör sina anslag och det älskar hon så hon kan slänga in anslag lite här och där under våra pass så det var bra att få en övning där jag kunde vara lite mer konkret.
Sedan hade vi lite fokus på öppnor, det är kanske den rörelse vi tycker är krångligast men det gick riktigt bra.
Vi avslutade med lite piruetter.
Hon var riktigt fin.

Så nu kommer vi träna vidare på öppnor, anslag och piruetter.
Med lite extra fokus på öppnorna. 
Känns toppen att Ewa kommer hit om 5 veckor, även om jag rider för henne via telefon/webb varje vecka så är det lite annorlunda att ha någon på plats live.
Så nu längtar jag tills hon är här! 

I vilket fall är motivationen på topp just nu, det är vår, strålande sol, varmt, inga insekter och helt underbara kvällar med solen som sakta sänker sig över vår sjö och gör hela världen röd och orange.

Här kommer i alla fall lite bilder från passen med Lilja, hoppas ni gillar dem .









Inga kommentarer: