torsdag 29 september 2016

And here we go again...

Lilla Cappe, inte lätt att ha ont i ögat.
Inte heller lätt för matte att fläta pannluggen när ponny vill ut i hagen.
Lilla stackars Cappe, nu var det dags igen.
Igår kväll när jag gick ner till hästarna för att titta till dem en sista gång inför natten så såg jag redan när de kom gåendes mot mig över betet att det var något som inte stämde.

Det är lustigt egentligen att man bara av att se sin flock komma gåendes i hagen, på hundra meters avstånd, i ljuset från en pannlampa, kan se att något är fel.
Se det i hur de rör sig, hur de förhåller sig till varandra och den känsla de förmedlar när de kommer gåendes.

De kom fram och käkade morot.
Jag såg att ingen var halt och att ingen verkade må dåligt, skönt.
Men sedan såg jag det, det som gett mig känslan av att något var tokigt, Cappes vänstra öga var igensvullet och rann.

Ledde upp honom till stallet och sköljde rent ögat.
Det var väldigt svullet och det syntes att det gjorde ont.
Tog in de andra hästarna och ringde veterinären.
Dock fick jag inget svar, ringde 12ggr mellan kl 22.00-00.30 och inte en endaste gång kopplades samtalet vidare till jourhavande veterinär.
Så jag gjorde klar hästarna för natten och de fick sova inne.
Klappade Cappe och frågade om han stod ut tills morgonen.
Det gick bra sa han och ställde sig för att sova.

Så imorse ringde jag veterinären på deras vanliga öppettid och de kom sedan vid lunch.
Cappe blev så glad när veterinären komma dels för att få hjälp med det onda men inte minst för att äntligen få komma ut på betet igen.
Veterinären färgade in ögat och vi såg ett ganska stort sår på hornhinnan över det gamla ärret.
Det var som att den gamla skadan gått upp på nytt, antagligen av att han har fått in något i ögat.

Så nu blir det smärtstillande i 5 dagar samt salva i ögat i 10-14 dagar.
Tur han är så snäll att behandla Cappe, så det kommer gå bra.
Nu hoppas jag bara att läkningen kommer gå lika fint.

Känns väldigt bra att se att när det händer sådana här grejer så litar Cappe verkligen på mig.
Veterinären kunde undersöka ögat, trotts att det var väldigt svullet och ont, helt utan lugnande.
Så stolt över min kille!


Inga kommentarer: