onsdag 27 augusti 2014

Vad händer med det som är rätt?


Något jag noterat mer och mer på slutet, antagligen för att jag blivit mer intresserad, är hur den moderna dressyren på hög nivå har blivit mer show än dressyr.
Alltså det fokuseras mer på att ögat ska finna det häftigt än att själva rörelsen utförs korrekt enligt boken.
Detta har medfört att jag har svårt att se en ren takt och riktiga gångarter på många utav ekipagen på tv.

Till exempel: alla vet vi att traven skall vara diagonal, det vill alltså säga att motsatta benpar ska röra sig lika.
Höger fram med vänster bak och vänster fram med höger bak.

Om vi studerar den översta hästen på bilden ovan så kan vi se en skillnad i mer än 45 grader mellan bakbenets och frambenets position. Alltså detta är inte en diagonal rörelse! Och är det då verkligen trav hästen visar?

För att en häst fysiskt skall kunna utföra denna felaktiga trav måste den sänka sin rygg. Bakbenet kan då inte nå så pass långt fram som det behöver för att kunna supporta ett lyft i hästens rygg. Ryttaren hamnar på hästens komprimerade ryggkotor ovanpå en "ihålig" bröstkorg.

Så trots hur flashigt detta än må se ut så är hästen på sin framdel och arbetar på ett sådant sätt som inte gynnar dess kropp.

Hästen längst ned på bilden rör sig i en korrekt trav. Den rör sig på ett sådant sätt att de parallella benparen alltid är just parallella i alla moment i rörelsen.
Bakbenen når in under hästens kropp och kan ge support åt den lyfta ryggen som även lyfter upp ryttaren. Ett jämnt flöde med energi i hästens kropp från bakdel till framdel.

Så nästa gång du titta på dressyr på tv, ha dessa bilder i åtanke och försök förstå vad det är du ser.
Jag vill att fler ska bli medvetna om vad som är bra för en hästs kropp och vad som inte är det.
Men i slutändan är det upp till var och än att välja vad de tror är rätt, jag vet vad jag har valt i alla fall! Vad väljer du?


1 kommentar:

Unknown sa...

Jag vill försöka med den rätta grejen för hästens skull