tisdag 12 augusti 2014

Är det okej?


Jag tog upp det igår igen, att hästar inte uttrycker smärta så som vi gör, att de inte har ett ljud för smärta och att de gör allt de kan för att inte visa att de mår dåligt.

Jag är helt övertygad om att det är orsaken till att vissa människor behandlar dem som de gör och att det anses vara okej. Jag är inte heller perfekt, har lärt mig att detta var okej en gång i tiden men tack och lov vet jag bättre nu. Har sagt saker som att "eftersom hästar sparkar varandra är det okej att använda spö". Jag var inte gammal, men det var vad jag lärt mig och ändå visste jag att det var fel innerst inne.

Finns ett gammalt talesätt "där kunskapen tar slut tar våldet vid" och det är så sant.
Låter härmed bilden ovanför tala för sig själv, tror den gör det hela väldigt uppenbart...


1 kommentar:

Unknown sa...

Ja så var det håller med dig. Jag har också fått lära mig att använda spöet så fort hästen inte "ville" som jag ville
men vilken tur att man kan kära om och göra det rätt :-)
använder bara spö vid olika flytthjälper men då lägger jag bar emot det , känns så mycket bättre då :-)