fredag 4 december 2020

Grand "Ko"tell


Efter många dagars slit, kvällar, helger och nätter så är nu äntligen kornas lösdrift klar!
Kn ärligt säga att jag är mer än trött men också lycklig och nöjd.
Korna har fått en helt ny lägenhet med en en köldridå så det inte ska blåsa och snöa in i deras boning. De har även fått helt nya väggar och en inbyggd Thermobar (som som det kommer kopplas in vintervatten till med flottör).



Jag har betsat de nya väggarna med en brunorange färg. Blev så snyggt och prydligt och till våren kommer jag tvätta och betsa väggen längst in som är kvar sedan innan. Korna verkade gilla sin nya crib och det känns så skönt att slippa konka vatten till dem hela vintern, för jag kan säga att två kor dricker dubbelt så mycket som tre hästar. *ler*

 
Dock tyckte de att det var lite läskigt att gå igenom köldridån men jag lockade med mat och då gick det bra. Har lämnat ett par öppningar så det ska lära sig att gå igenom. De är väldigt modiga djur så redan innan kvällen kom gick de obehindrat in och ut genom köldridån. Lill-Jänta var så söt när hon vinklade bak öronen när hon klev in genom öppningen så att de inte skulle nudda i ridån.

Känns som alltid himla skönt att ha fixat sådant som man tänkt på väldigt länge.
Och nu har korna fått ett lyxigt boende och det känns väldigt bra i hjärtat.

Inga kommentarer: