fredag 29 maj 2020

Utvärdering av min PIXIO


I början av året köpte jag äntligen min efterlängtade Pixio, en robot som används för filmning.
Själva Pixio-roboten i sig filmar inte utan till det behöves en videokamera eller en mobiltelefon (notera att för att använda mobilen krävs det att en mjukvaruuppdatering köpes till och installeras på Pixion).

Pixio fungerar som så att den följer dig när du rider runt på ridbanan samt att den även zoomar in och ut. Så det blir som att ha en person som står och filmar dig. Roboten sättes på ett stativ och sedan kopplar du bara in din videokamera eller använder en speciell app på mobilen.
På ridbanan ställes sedan ut 3 små "fyrar" som hjälper roboten att hålla koll på vart du befinner dig och på din arm sätter du en klocka som du kopplar ihop med roboten.

Det är verkligen en enkel produkt som är lätt att använda med den kräver att instruktionen läses noggrant innan användning *skrattar* För varje litet steg är verkligen jätte viktigt.
Det var nämligen en hel del krångel de första gångerna att få roboten att hitta klockan men när jag insåg att jag missat att det var viktigt att roboten stod i rätt läge mot fyren i mitten och för att kunna åstadkomma det så krävdes det att zoomen användes så att fyren zoomades in och hamnade exakt mitt i bild. När jag insåg detta och gjorde på det viset så var det inte längre ett problem.
Så följer du instruktionen noggrant så fungerar allt jätte enkelt och instruktionen är verkligen jätte kort så den är inte jobbig att läsa.

Företaget som tillverkar Pixio tillhandahåller även några fler tjänster kopplade till roboten.
Bland annat en tjänst för att ha live-lektioner med sin instruktör.
Jag köpte den tjänsten och då kan jag via appen sända live till Ewa Schaeder de dagar jag rider lektion för henne och hon sitter då vid sin dator och ser på när du rider.
Detta har vi gjort förut flera gånger via Messenger, något Ewa erbjudit i många år, men denna tjänst ger betydligt högre kvalité än vad t.ex. Messenger gör samt att man kan spela in samtidigt och spara ned det direkt på sidan eller på sin mobil. Har instruktören dessutom sin mikrofon igång så sparas det instruktören säger ned på filmen och det blir verkligen superbra!

Dock har tekniken strulat lite ett par gånger. Eftersom sändningen går via mobildata och kvalitén är hög så kräver den bra täckning. Så två gånger har det blivit suddig bild när jag försökt sända till Ewa. Vet inte om det har något med situationen kring covid-19 att göra, att kvalitén är sänkt på steamingtjänster. Men nu på slutet har det fungerat bra igen.
Detta problem gäller inte själva funktionen på Pixion utan det rör den extratjänst jag köpt och använder via deras app.
Kan även berätta att man via appen kan sända live på t.ex. Facebook, en rolig funktion som är gratis. 

Jag lägger in en kort filmsnutt från när jag testade Pixion första gången så ni får se hur den fungerar.
Detta är filmat med mobilen och tillhörande app. 
Ingen speciell ridning utan bara test av zoom och hur den följer och ni ser hur mjukt och fint den fungerar.
Jag är så himla nöjd och lycklig att jag äntligen har en egen Pixio!  Den är så värd var enda krona!
Så nu hoppas jag att jag även kan börja filma lite övningar till mina elever så de får ett komplement till min undervisning där de kan se övningarna de rider och få en dimension till i undervisningen.


Inga kommentarer: