fredag 15 maj 2020

Kurs Birgitta Järnåker 2020


Första helgen i maj var det kurs här hemma på gården för Birgitta Järnåker.
Trots pandemin kunde vi genomföra kursen genom att vi var utomhus och höll avstånd.
Och som vanligt med de kurser som Birgitta håller så blir de magiska och alla deltagare visade stora framsteg och fick så fina ridpass.
Det är verkligen balsam för själen dessa kurser! 

Förra året jinxade jag vädret genom att klämma ur mig "det är alltid fint väder på Birgittakurser".
Då fick vi alla väder och så även denna kurs *skrattar*
Vi hade både sol, regn och hagel och det var rätt kallt. Men som tur var slapp vi i alla fall blåsten.
Mellan mina ridpass satt jag i skoteroverall på ridbanan men det var rätt mysigt.

Jag började lördagen med att rida Lilja.
Birgitta tyckte att hon utvecklats väldigt mycket sedan förra året.
Att hon såg fin och musklad ut i kroppen och att hon fått ett bra jämt påskjut från båda bak.
Det är ett bra kvitto på den tid jag investerat i bett-ridning nu i vår.

Vi fick övningar med piruetter i serpentinbågar, där hon blev så fin att det var helt sjukt.
Vi red även omformning med anslag och fick lite nyttiga tekniker för ridning på kandar.
I samlingen jobbade vi med att hitta lägen där pannan skulle förflyttas framåt och därigenom länga överlinjen. Ett viktigt arbete som man sedan har med sig hela vägen upp till levaden.

På söndagen red jag Pilgrim och även han hade genomgått en stor utveckling tyckte Birgitta. Inte bara kroppsligt utan även mentalt. Han var enligt henne en helt ny häst.
Han fick beröm för de otroligt fina steg han kan visa i passagen och vi fick även kommentaren i anslagen att" han har den bästa kvalitén i sina anslag som jag någonsin sett". Det var så stora ord att de var svåra att ta in <3

Vi fick många bra övningar som verkligen gav oss precis det vi behövde.
Vi jobbade lite med trampet och piaffen och att ta det ur två olika lägen, det ena från skolskritt och det andra genom att ramla över i trav och sedan ta takten därifrån och testa oss fram vilket sett som passar oss bäst.

Det var verkligen en super bra kurs och nu längtar jag efter att Ewa kommer hit om några veckor.
Vintern var katastrof men nu är det bara att blicka framåt och de månader som nu kommer med bra underlag och värme. Även om värmen saknas just nu.

Inga kommentarer: