torsdag 4 juli 2019

Det händer saker


I tisdags var det lektion för Ewa, jag red Pilgrim. 
Vi började med att utforska ellipsen (volten)  för att se dagens läge. Efter det minskade och ökade vi volten genom att låta Pilgrim följa sin böjning.
Sedan gjorde vi samma sak men istället bad han följa med in och följa med ut och noterade hur dessa två olika sätt hade olika syften och vad som hände i Pilgrims kropp.

Sedan följde vi spåret och gjorde övergångar skritt-trav.
Traven är en gångart för belöning och vila. Vi gjorde övergångar tills traven blev så där underbar och bärig och vi kunde hålla den i ett helt varv.

Då gick vi vidare och red lite tramp, anslag och på slutet kom även lite passage.
Det nya jag fann under detta pass var följsamheten i mina höfter, hur de kunde följa med i trampet och verkligen känna hur Pilgrims höfter kom in rörelsen som liksom upplevs som vickande.
Jag förstår att man lätt ser piaffer där hästarna gungar från sida till sida och breddar sina bakben.
Gränsen är hårfin mellan att följa med och göra för mycket.
Men i min nya sadel känns allt så otroligt tydligt och jag hittade verkligen känslan igår.
När höfterna hittade följsamheten kom det där mjuka tassandet som knappt hörs.
Pilgrim är ju väldigt överrörlig så jag brukar inte våga röra mig alls så mycket, men med min älskade nya sadel blev det så lätt att känna vad följsam är och att då inte övergöra.
Så då kunde jag hålla ihop min kropp följsamt istället för att jag höll ihop den statiskt.
Detta måste jag utforska mer och framför allt träna på så det verkligen landar i kroppen.  

Så nu vill jag bara rida mer och mer och mer.
Med lite tur kanske jag kan ha en lektion med Ewa på söndag igen.
Skulle vilja slipa lite till på detta nu när det verkligen börjar lossna.
Kanske den där riktigt fina piaffen inte är så långt borta...
Passagen vi fick igår var i alla fall gudomlig, långsam och han släppte verkligen in mig.
Då sitter man som en drottning som skulle kunna erövra världen.
Det var extra roligt att Steffi var med och tittade på så jag har någon att dela det med.

Ikväll har jag sista lektionerna innan sommarsemestern.
Ska bli både skönt och lite tråkigt.
Men det är ett par ridläger inplanerade i sommar, så helt ledigt blir det inte. 
Men all annan tid ska jag nu läggas på gården, huset och hästarna.
Som vanligt har jag tusen planer och idéer, men vi har ett jätte projekt så all tid kommer nog gå till det, sedan kommer vi bo i världens vackraste hus!
Det ni!!! *blink*
På måndag börjar semestern!!!


Inga kommentarer: