fredag 10 maj 2019

Kurs Birgitta Järnåker - Lilja


På söndagen var det Liljas tur. 
Hon har den senaste tiden varit ljuvligare än ljuvligast men veckan innan kursen kom hon in i brunst och då blir hon lite grinig.
Alltså det är knappt märkbart men jag som känner henne så väl nu märker den där lilla irritationen som då finns hos henne och hon liksom tappar ett par hästkrafter.
Så jag hade inga förväntningar på att hon skulle gå in på banan och topprestera.
Men ack så fel jag hade.
Älskade Lilja, hon ville verkligen visa hur långt hon kommit.


Lilja fick så otroligt mycket beröm av Birgitta.
Att hon utvecklats jätte mycket sedan förra året och vilka fantastiska bakben hon fått. 
Birgitta sa "varför har inte jag en döle?" och ja jag tänker varför har inte alla en döle.
Jag brukar säga att Lilja är den svåraste häst jag ridit men också den enklaste.
När det blir rätt då blir det liksom jätte rätt.
Hon är inte rädd för kraften som kommer i samlingen och det påverkar inte henne mentalt.
Hon älskar att ta i och desto jobbigare det blir desto mer motiverad blir hon. 0
Dessutom har hon fått en takt och en schwung i traven som är helt underbar.
När jag tittade på filmen från kursen kunde jag se henne teckna passagen.
Alltså wow!
Självklart är det jätte långt kvar dit men det kommer inte vara svårt för henne.


Vi fick öppnorna som uppgift att arbeta vidare med, en rörelse som vi tidigare haft svårt för och knappt kunnat rida men nu går det jätte bra.
Herre gud, jag kunde ju knappt svänga henne för ett år sedan *skrattar* 
Öpponorna är en fantastisk rörelse korrekt utförd och egentligen inte så svår att rida.
Det gäller bara att släppa kontrollbehovet och aldrig försöka hålla fast hästen i något.
Så snart du gör det tappar du allt vad öppna heter.

Nu är vi super taggade att träna vidare och om bara en månad är världens bästa Ewa här!
Kolla bara på bilden här under, hur snygg är hon inte i samlingen i den korta stegen.
Alltså värsta drömhästen!