torsdag 13 december 2018

Det unika är det viktiga!


I helgen som var hade vi den bästa av dagar i stallet.
Jag hade lektion med både Steffi och Janet och vi passade även på att jämföra Steffis "nya" sadel med min.
Båda är av modellen Ecuyer men olika årsmodeller.
Så lika men ändå så olika.

Att testa sadlar på olika hästar och olika ryttare är så otroligt givande, man får ett svar direkt.
Man kan tro att en viss sadel kommer vara på ett visst sätt på en viss häst, men man får inte glömma bort ryttaren i denna kombination.
Man kan prata teorier hit och teorier dit, men teori är aldrig verklighet och varje stund är unik och ingen är någon annan lik.
Så det som teoretiskt kan verka så rätt kan i en annan situation vara helt fel och det man kan tycka borde vara fel kan vara helt rätt.
Hur förklara man det liksom?



De två Ecuyer sadlarna ser så lika ut från sidan men har väldigt olika säten.
Min sadel (den beigea) har ett smalt, hårt säte som för mig verkligen stimulerar nervsystemet.
Steffis sadel (den bruna) har ett brett och mjukt säte.
Men min sadel som jag tycker är bäst i världen (partisk) passade inte alls lika bra för t.ex. Janet.
Skillnaden på både henne och hennes häst i Steffis sadel var enorm.
I den sadeln blev allt perfekt och i min sadel blev det inte alls bra.

Att förstå att det inte finns några givna svar är det viktiga.
Detta gäller i allt, för vi är alla unika och det kommer aldrig finnas mallösningar.
Vi människor önskar svar (gärna i punktform) hur man ska lösa ett problem men det finns inte.
För facit för dig är inte lika det facit som gäller för mig.
Absolut spelar teori en viktig roll i världen men vi kan inte stirra oss blinda på teorier.
Det finns saker där man nog kan säga att det inte är något att ens överväga men inom ramen för det som kan vara bra är nyanserna oändliga.
Så det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig.
Det viktiga är att alltid våga testa och utforska, vara nyfiken och faktiskt fundera kring de svar du får.
För i slutändan måste du våga lyssna till dig själv och din magkänsla, den är det bästa du har.

Inga kommentarer: