onsdag 17 oktober 2018

När allt rullar på


Jag älskar vår och sommar men just hösten är nog egentligen den bästa tiden på året.
Jag är full av energi, luften är sval och frisk, det är ännu ljust på dagarna och eftersom hästarna fortfarande går ute dygnet runt på bete så har man massa tid över när man kommer hem från jobbet.
Det är inga gräsmattor att klippa, inga rabatter att rensa och det är för kallt för att t.ex. måla ute.
Vintern är i antågande och min hjärna hittar inte på en massa nya projekt och det är inte riktigt tid än att dra igång alla projekt inne som ligger på lut.
Jag älskar hösten helt enkelt!

I helgen slog vi värmerekord för årstiden och jag tror temperaturen gick upp till hela 22 grader.
Det var nog årets sista varma dag och den var helt underbar.
Jätte lyxigt att hinna få en till sådan dag innan vintern. 


Alla hästar jobbar på och jag har lite olika fokus med dem just nu.

Lilja har fått en sådan otrolig bjudning och är som en bomb att rida. Vi har tränat en del anslag men nu ligger fokus på öppnan.
Det har inte varit vår superkraft och jag har låtit den ligga lite på is men nu är det läge och igår var hon så himla duktig.

Cappe börjar bli i riktigt fin form, har börjat lägga till pass med väldig hög grad av samling och där emellan rider vi mycket på Rollerbit:et.
Fokus ligger till stor del på att han ska hitta en bra linjering i båda varv och att han ska finna avslappning i ryggen (svårt att förklara).
Så vi jobbar med linjering och aktivering av länd och det ger så fina resultat.

Pilgrim har en period nu med aktiv vila.
Förra veckan började han byta galopp bak på böjt spår.
Har lite svårt att härleda vart det kommer ifrån men man får ju helt enkelt förstå att han gjort en enorm resa sista halvåret så klart att det känns av.
Har bokat in en genomgång och massage av honom den 2:a november och fram till dess så rider vi ut eller joggar på banan.
Det passar oss egentligen rätt bra, vi kan lägga lite extra tid på att rida ut själva och han har verkligen blivit en så modig kille.
Han är ta mig tusan vuxen nu.
Ute på rakt spår galopperar han super fint och han gör till och med fattningar från halt med en sådan bärighet och precision att jag inte ens rör mig i sadel, det är sjuk häftigt! 


Avslutar med en bild som är så typisk mig...
Varför lär jag mig aldrig!? *fniss*
Någon fler som känner igen sig?

Inga kommentarer: