tisdag 18 november 2014

Idag har jag lärt mig något nytt!


Ikväll när jag skulle ge myskorna middag upptäckte jag blod på Bandits panna. 
Precis som när hästarna har blod i ansiktet på det sättet så brukar såret vara någon annan stans.

Sökte igenom Bandit men hittade inget, gick sedan vidare till Lill-Jänta och där upptäckte jag på en gång vart ifrån blodet kom. 

Jaha, tänkte jag. Måtte detta nu inte vara något farligt. 

Tidigare när jag haft funderingar gällande korna så har det inte gått att Googla fram ett svar men tänkte att jag gör ett försök innan jag ringer grannen. 

Och denna gång fanns faktiskt svaret på nätet!

"Brunstcykeln är normalt 21 dagar. Brunstens längd är cirka 20 timmar. Hos nötkreatur, och oftare hos kvigor än hos kor, kan en blodblandad flytning ses 24-48 timmar efter ägglossningen. Denna blödning beror på att den hormonella förändringen efter brunstens slut leder till att blodkärlen i livmoderslemhinnan läcker. Blödningen är endast ett tecken på att kon gått ur brunsten, det säger ingenting om hon blivit dräktig eller ej efter en insemination. "

Lill-Jänta var brunstig igår och i förrgår så detta var ju helt naturligt. 
Skönt!

Och eftersom jag har världens snällaste kor så var det bara att tvätta av henne och göra henne fin igen. 


Inga kommentarer: