måndag 3 mars 2014

Utan hovar ingen häst

 
När jag skaffade Cappe var hans fötter i ett bedrövligt skick...
Det var fulla med röta och bakhovarna hade en hemsk form. Fötterna var i dålig kvalité, växte långsamt och var mycket snett slitna.
 
Anledningen till att de såg ut så här var många och det har tagit lång tid att komma till rätta med det och än är det långt kvar. Man brukar säga att man måste behandla lika länge som hästen varit sjuk innan den bli frisk.
 
Mycket av det man ser i sin häst hovar kommer väldigt ofta inifrån. Det är så många faktorer som spelar in, att endast behandla rötan löser inte problemet. Det är som att ge penicillin till ett nageltrång men låta nageln sitta kvar.
 
Så att rätta till hästens problem i hovarna med endast hovvård räcker alltså oftast inte utan det kan komma att krävas justeringar både i foderstat och hästens miljö för att få långsiktigt bra resultat.
 
Det man behöver se över är följande: 
  1. Inget socker i maten!
    Om det är möjligt, ta bort allt kraftfoder, och/eller ersätt det med sockerfria och stärkelsefria alternativ. Precis som oss är hästar inte gjorda för att äta socker och tyvärr innehåller den mesta av maten vi köper till dem idag en stor mängd socker och stärkelse.
  2. Tillräckligt med mineraler!
    Våra svenska jordar innehåller som oftast för låga nivåer av mineraler och kan därför behöva kompletteras med ett naturligt mineraltillskott.
  3. Ett bra grovfoder
    Grunden i hästens kost, ett bra grovfoder skall ges i tillräcklig mängd regelbundet.
    Är hästens mage tom mer än 2h i sträck ökar risken för magsår.
  4. Mage och tarm
    Många av de symptom vi ser i hästens hovar kommer från problem i hästens mage- och tarmkanal. Därför är det viktigt att se till att man sätter in en magkur om det är nödvändigt med probiotika.
  5. Behandla hoven
    Har hästen någon form av röta i sin hov behöver den behandlas. Här kan man använda kopparsulfatlösning eller äppelcider vinäger regelbundet. Det hindrar bakterier/svamp och hjälper till att förhindra hovröta i strålen och lamellranden.
  6. Motion!
    Motionera hästen i den mån den klarar av, är den öm i sina hovar skaffa boots!
  7. Vårda hagen!
    Röta smittar och sprids. Att även ta hand om hagen är A och O. Därför bör hagar mockas regelbundet men även kalkas. Kalka gör man på de områden som är hårdast belastade. Kalket hjälper till att motverka försurning och bakteriangrepp i hovarna.
  8. Låt hoven torka
    Låt hästen stå med fötterna torrt några timmar per dygn. Antingen på spånbädd eller i en väl dränerad hage.
Innan jag tog hem Cappe var i stort sett det ända jag kunde göra att behandla själva hoven och se över kraftfodret, resten låg i stallägarens händer och det kunder jag inte påverka. Jag tog av Cappe skorna men kunde inte uppnå några stora förändringar i hoven. Visst blev det bättre, men långt ifrån bra.
 
Så fort jag fick hem Cappe till min gård kunde jag verkligen hugga tag i detta problem på riktigt.
Så vad har då jag gjort för att förbättra Cappes hovar?
Detta är vad jag har gjort på varje en av punkterna ovan:
  1. Jag har plockat bort allt socker ur Cappes mat. Han får nu endast ett lucern som är helt utan socker som "kraftfoder"
  2. Ökat mängden mineraler. Han får basmineraltillskottet BIOPROMIN från AME-produkter, ett naturligt mineraltillskott som täcker in hästens grundbehov av mineraler. Detta ger jag året runt, även under betet.
  3. Fått tag i ett kalasbra hö som inte är hanterat så många gånger. Endast slaget och sedan skulltorklat. Det har kvar längden på grässtråna och till och med fröna sitter kvar längst ut på stråna. Längden på höet ger längre tuggtider för hästen vilket är mycket positivt. Av detta hö får Cappe så mycket han behöver per dag, på regelbundna tider under många givor per dag. Under dagarna har han i sort sett fri tillgång.
  4. Har köpt en bra probiotika som heter Formula 11, även den från AME-produkter.
  5. Varje kväll när jag tar in honom för natten gör jag ren hovarna och behandlar med äppelcider vinäger. Redan efter 3 veckor kunde jag se en frisk stråle börja växa fram under den angripna!
  6. Regelbunden motion, självklart! Det har jag alltid varit bra på.
  7. Mockar hagen minst en gång i månaden och till våren kommer den kalkas med dolomitkalk .
  8. Eftersom Cappe står inne varje natt på en ren och torr spånbädd så hinner hovarna torka.
Jag har på kort tid fått mycket bra resultat på Cappes hovar men som jag nämnde så är det en bra bit kvar. Han har ju också sin mage som han dras med. Han blir lätt lös i magen och det ser jag som om han har en rejäl rubbning i tarmkanalen och magen. När han kom till mig var han konstant lös i magen och hade varit så under minst 2 år. 
 
Har nu börjat ge honom Formula 11 och hoppas på att detta skall ge resultat.
Dock är han inte lös i magen just nu sedan han fick ett bra hö i rätt mängd regelbundet. Men jag är ändå inte riktigt nöjd över hur hans bajs ser ut så nu kompletterar jag med ett probiotika.
 
Funderar även på att skicka in ett manprov till Morgan Strålman för analys, men ska ge Formula 11 en chans först och se hur det går till sig.
 
I vilket fall är det så himla skönt att göra detta nu. Att ha egen kontroll över sin häst, dess vanor och miljö. Att kunna ge han det bästa möjliga förutsättningarna att leva så bra som möjligt. 
 
Imorgon kommer ett inlägg mer inriktat på strålröta.
Så välkomna tillbaka då!

 

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Jag skulle aldrig tveka att hyra in min häst hos dig :)