tisdag 11 september 2012

Skillnaden manligt och kvinnligt, rent anatomiskt

Brukar cykla ganska mycket och fick i födelsedagspresent en ny sadel till min cykel, en sadel utformad för kvinnor. Alla vet att det kvinnliga och manliga bäckenet skiljer sig åt rent anatomiskt och därför behöver vi olika utformade sadlar vid cykling för att kunna sitta optimalt.

Men borde det inte vara samma vid ridning??? 
Behöver vi inte även här har sadlar för män och kvinnor???

Jag upplever att jag har väldigt svårt att sitta bra i sadel, känns om om sadeln motarbetar min kropp och som om jag inte passar i den.Visst skulle jag kunna lära mig att rida bra i sadel men det känns som om det borde kunna va mer rätt redan från början.

Kanske ligger svaret i hur vi faktiskt är utformade rent anatomiskt. 
Om vi börjar med att tittar på skillnaderna mellan kvinnors och mäns bäcken kanske vi får en klarare bild.

Information kommer härifrån: http://www.stallrustorp.se/

 Ett manligt bäcken har:
• mycket tätare mellan sina sittben
• sittbenen centrerade
• högre blygdben
• lång svanskota
• rumpmusklerna placerade längre ner mot låret
• mest muskler på baksidan låret
• oftast kortare överben än underben

Ett kvinnligt bäcken har:
• längre mellan sittbenen
• sittbenen längre fram
• blygdbenet nästan i jämnhöjd med sittbenen nära sadeln
• nästan ingen svanskota
• rumpmusklerna placerade högre upp mot ryggen
• mest muskler på insidan låret
• oftast längre överben än underben

Vad säger då detta egentligen?

Jo en man kan mycket lätt balansera sig på en liten yta utan något direkt stöd ifrån sadeln. 
Kvinnor däremot behöver en sadel med bredare säte så att sittbenen inte ska hamna precis på kanten på sätet. Sadeln upplevs då som hård och man får ont i rumpan. Fy så många "hårda" sadlar jag ridit i...

Vi kvinnor får även lätt skavsår, framförallt fram då blygdbenet tar i fram i sadeln när vi försöker hålla balansen. Sadlarnas utformning gör också så att vi ofta blir sittande med tårna pekande utåt för att musklerna på insidan låren inte får plats i sadeln och ofta hamnar vi i stolsits då stiglädern är placerad för kortare överben än underben. Detta leder till att våra två S-kurvor på ryggraden rätas ut och stötupptagningen slutar fungera.

Så nu funderar ju jag, varför är det inte praxis att göra sadlar både för kvinnor och män?
Två olika utformningar av samma modell, ska det vara så svårt. Och tyvärr är med största sannolikhet alla sadlar på marknaden idag utformade för män, även om det nog är procentuellt fler kvinnor som rider. Helt normalt alltså enligt dagen samhälle.. *suck*


2 kommentarer:

Frida sa...

Intressant att du skriver om detta. För ett tag sedan såg jag ett amerikanskt videoklipp på YouTube som visade på den här skillnaden. Jag har själv upplevt att jag är bred mellan sittbenen och har suttit på kanten i vissa sadlar. Skillnaden när jag sedan hittade en sadel som verkligen passar mig är markant!

Elisabeth sa...

Intressant!!