söndag 23 september 2012

Introvert? Lipizzaner? Ålder?

Cappe tuggar så tungan kommer ut, mycket ovanligt!

Egentligen är det inte så mycket som jag vet om Cappe, eller Captain som han egentligen heter.
Vet att han stått på Sundsvalls Ridklubb eftersom det var dem jag köpte honom av och där stod han i nästan 2 år.
Före det har han varit i Njurunda, typ 3 månader som jag fått berättat, men de hade inte alls klarat av honom.
Före det går det ryckten om att han han varit turridningsponny, men det är inget jag vet sanningshalten i.

Enligt passet är han import från Nederländerna (Holland) och är född 2002 med okänd stam. Hurvida hans ålder är korrekt kan jag inte uttala mig om, men veterinär har sagt att det ser ut att stämma om man ser till hans tänder.

Hans färg är benämnd som appalossa och han klassas i passet som welsh ponny av cob typ.
Men nu när han börjar bli grövre och få mer utstrålning är det många som frågat om han är Lippizaner. Vet ju inte alls, allt är ju möjligt och han är faktiskt rätt rastypisk. Kolla in denna länk, det mesta stämmer http://www.svehast.se/allm/raser/lip.htm.

Hans horsenality är jag inte helt hundra på än, skulle kunna vara så att han på vissa delar är rätt nära mitten. Men ibland är han tydligt LB och ibland RB.
Han tuggar med munnen stängd (introvert) men är toknyfiken på allt och vill undersöka med nos och mun (extrovert). Han vill vara till lags men är lite busig (extrovert) men är rätt bekväm av sig (introvert). Å så här fortsätter det, men allt är i lagoma perfekta doser.

Han testar gärna att få "bestämms" men med pytte hjälper blir han foglig som ett lam.
Jag måste verkligen låta Rosa göra en riktig horsenality på honom snart och se om vi kan få någon klarhet i det hela!


Jag skulle så gärna vilja veta allt han varit med om i livet, men det kommer jag nog aldrig få. Å vad han är eller vad han varit spelar ju egentligen ingen roll. För nu är han min lilla drömponny och resten av hans liv kommer var tillsammans med mig! <3


2 kommentarer:

Irene sa...

Han kanske är den perfekta medelvägen mellan höger- och vänster? :)

Roligt att han blivit så himla fin! :D

Ängel sa...

Ja nog ser han ut som en lippizzaner. En äkta prinshäst :-) Huvudsaken han mår bra och får kärlek, träning och fostran. Fast inte i den ordningen såklart ;-) Kanske kan vi passa på att träna för Rosa om hon kommer någon dag. Är så sugen på att lära mig med PNH.