torsdag 20 september 2018

Svettigt värre


Men hörrni vilket väder vi fick igår!
Jag jobbade hemifrån efter lunch, då jag hade en arbetsuppgift som krävde full koncentration och som skulle vara klar kl 15.00.  
Så när den var färdig tog jag en paus och red Pilgrim.

Hästarna har sedan ungefär två veckor tillbaka gått på återväxten på betet.
Den del jag slog och balade i början på sommaren och som nu vuxit och blivit ca 40cm hög.
Så nu har de bete ända tills kylan och vintern kommer, känns jätte skönt.
Men jätte mycket saftigt gräs har gjort magarna till bollar på hästarna.
Det mesta är vatten men de ser för roliga ut. 


Jag provade det nya bettet jag spontanköpte på Pilgrim igår.
Och det kändes jätte bra. 
Man kan nästan se på bilden ovan hur nöjd han när, nästan så han ler.
Det blev ett jätte bra pass, jag tänkte på det Ewa sagt senast och lade upp passet som så att vi lade 20min på att värma upp, 20 min arbete med lite högre tonus och sedan 20min nervarvning.
Det är viktigt att tänka på att både vi och våra hästar behöver kontinuitet i träningen om vi på ett rättvist sätt ska kunna ställa krav på oss och vår utveckling.
Det är inte bara hästen som ska bli en ridhäst utan det är även människan som ska bli en ryttare.
Och för att denna "förvandling" ska ske så krävs det ridtimmar för båda parter.
Jag försöker att varje dag prioritera mina hästar och vår träning tillsammans, jag finner det viktigt och det är vad som ger mig energi.

På slutet av den aktiva delen på passet igår så jobbade jag och Pilgrim lite med passagen.
Bettet gav mig en sådan fin möjlighet att reglera hur mycket samling jag ville ha i honom (läs: jag kunde för en gångs skull bara be om lite) och vi kunde arbete med taktförändringen mot passage utan att han tog i för kung och fosterland.
Vi kunde hålla det på en nivå där han kunde övergå till trav igen efter ett par tre steg.
Kändes så himla bra och vi fick lite flyt i det hela.


Efter passet var Pilgrim nöjd, glad, svettig och lite trött och magen var lite mindre svullen.
På fredag hoppas jag kunna rida ut och lägga in en hel del galoppträning.
Han gjorde så fina fattningar igår och verkligen höll ihop sig i galoppen så nu skulle vi behöva rulla på lite.
För hur ska man kunna rida och göra krumelurer i galopp om man inte galopperar?

Inga kommentarer: