torsdag 3 juli 2014

Är det detta vi vill ha!?

Jag är ju toksugen på en till häst även om jag vet att inte tiden och ekonomin riktigt finns just nu.
Men kan ändå inte låta bli att titta lite på hästannonser då och då.

Ramlade över en annons igår som genast fick mig att stanna upp, såg sedan att även en annan blogg skrivit om just denna... Känns lite roligt att fler sett precis samma sak som jag!
Detta är alltså en häst för över miljonen och på bilden de lagt ut är det inte ens trav hästen visar!

Det ser mer ut som någon konstig form av pass...???
Varför får detta höga poäng på dressyrbanorna?
Varför vill vi att våra hästar skall gå på detta sätt?
Varför är det ingen som vågar ifrågasätta?
En korrekt trav är tvåtaktig, det vet alla. Traven på bilden har inslag av pass.
Detta är inte en gångartshäst som skall ha pass, utan ett halvblod som skall visa trav.
Så varför rör sig denna häst så här?

Jo självklart pågrund av hur den blir riden och detta tror jag är rätt vanligt.
Hästen blir påverkad av ryttaren som stoppar upp dess naturliga rörelse i kroppen. Hästen "hålls ihop" och spänning skapas. Genom detta börjar hästen istället vagga, från sida till sida, som en pingvin.
Så det vi ser är alltså en spänd häst som inte får möjlighet att röra sig naturligt och på så vis tappar bort sin trav.

I slutändan kommer denna typ av ridning kunna orsaka hästen skador.
Hästen får ingen möjlighet att bli lösgjord, höja sin rygg och ta vikt på bakbenen.

Det är så ofta jag ser ekipage med fantastiskt vackra hästar och jag tänker i mitt huvud "släpp fram nosen lite så blir det prefekt"!
Varför törs man inte släppa fram nosen?
Låta ridningen ta tid för att sedan bli perfekt och harmonisk?
Vi vet ju själva att stress skapar spänning hos oss så varför skall vi stressa våra hästar?

Jag vet att jag aldrig kan förändra världen, men kan jag så ett frö hos endast ett par personer så har jag i alla fall åstadkommit något. Jag vet att alla älskar sina hästar, det är bara den snedvridna bild av form som finns som jag vill påverka.
Jag vill att man ska känna samspel med sin häst och hitta att ridning är njutning.

Känner att detta blev ett lite virrigt inlägg men kontentan av det hela är att jag vill att ni skall börja titta.
Vad ser ni?
Varför ser det ut så?
Hur vill jag att det ska se ut?

Börja helt enkelt ifrågasätta det du tar förgivet och alltid vetat. Ställ dig själv nya frågor och viktigast av allt, lyssna på din häst för att få svaren! <3
 

3 kommentarer:

Irene sa...

Du menar kanske töltaktig? :) Traven brukar bli det när den inte är ren, skritt och galopp oftast mer passaktigt.
Håller med, det är tråkigt att kolla på annonser och bli besviken på t o m såna riktigt dyra och "högpresterande" hästar.
Ännu en anledning att man inte kan köpa sig till framgång, om man själv vill kunna rida! :P

Sen måste man ju få lära sig från grunden någon gång. Länger man bara tyglarna blir det ju svårt att inverka om hästen inte ens har balans i det läget. Synd att normen ska vara att hoppa över en så viktig grund.

Yvonne sa...

Haha, precis Irene, skyller på semesterhjärna :P

Ja det är verkligen tråkigt att man hoppar över det som vi tycker är grundridning och grundutbildning av hästar.

Maria sa...

Hejsan :)
Det kommer kanske låta lite "out of the blue", men jag har en häst jag försöker sälja alternativt få ut på foder. Känner du någon som skulle vara intresserad? Ligger på annons här:
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=827943&inriktning=1&typ=5

MVH Maria Lindqvist