tisdag 16 juni 2020

Framsteg i värmen


Det är varmt, det är riktigt varmt, igår var det över 30 grader i skuggan. 
Men kvällarna är lite svalare så då går det att göra någon form av träning med hästarna.
Och de är verkligen så himla fina just nu.

Förra helgen hade vi webbkurs med Ewa Schaeder.
Två dagar med teori och ridpass via nätet. Helt underbart och ett otroligt bra sätt att ta in kunskap på.
Jag fick många nya insikter och fick dessutom 2 bra ridpass där det sista verkligen låste upp några av de nyckelsaker vi jobbat med på slutet.
Det som känts klurigt föll helt plötsligt på plats. Ewa har en otrolig förmåga att se de minsta detaljer och se det som verkligen är viktigt. Så på ett ridpass löste vi så många saker, verkligen häftigt.


Jag har haft mycket fokus på galoppen med Pilgrim och det har verkligen släppt. Nu tar han båda galopperna på minsta lilla hjälp och vi kan rida runt längs fyrkanten, på volter och olika ridvägar.
Så nu släpper vi det ett tag och går tillbaka till anslag och några språng med kvalité istället för kvantitet.

Så nu tänker jag ha fullt fokus på trampet.
Det som är klurigt för oss båda är självbehärskning.
Jag får inte bli för ivrig och Pilgrim får inte ta i för mycket och fortsätta ha rätt fokus mentalt.
Det är inte enkelt kan jag säga.
Vi vill lite för mycket båda två. 
Men när det blir rätt då blir det magiskt.
Ska bli spännande att se vart vi kommer med en bra plan och fokus.

Lilja och jag har också fokus på trampet.
Hon börjar bli riktigt stark och ibland om jag råkar spänna rumpan lite så lyfter hon in sig i ett anslag eller ibland något som kan liknas med en liten mini-levad (eller i alla fall en doft av det som ska bli en levad en vacker dag). Det är otroligt häftigt, hon har verkligen den mentala biten för att göra detta. Hon är som en dröm. Så här är det bara jag som behöver jobba på min självbehärskning. Då känns det faktiskt lyxigt att ha Pilgrim som är så extremt övertydlig på den punkten. Så det han lär mig kan jag sedan ha med mig på Lilja.

Cappe och jag promenerar flera dagar i veckan på ridbanan och han får även trava ett par varv och han ser riktigt fin ut.
Inte halt i skritt eller trav, fortfarande svullen i hasen men det kan ta tid.
Han mår toppen och förstår inte alls varför han ska gå i egen hage. Men innan jag kan känna mig helt trygg med att han är helt återställd så får han snällt stå själv.
Ska man se det från den ljusa sidan så får han extra mycket godis eftersom hans matte tycker lite synd om honom.
En hink maskrosor om dagen är inte helt fel.

I helgen är det midsommar och på söndag åker jag upp till Ewa!
Har inte varit där på fem månader på grund av pandemin men nu äntligen!!!
Längtar så jag typ spricker!

Inga kommentarer: