måndag 3 juli 2017

Härliga semester!


Jag njuter av mina dagar och vår semester. 
I måndags var första officiella semesterdsgen och den spenderades med sovmorgon, provred en häst åt en vän och red sedan upp på berget med Steffi. 

Vi mötte en älgkalv och Prickig blev livrädd. Aldrig sett honom så rädd men vad helt otroligt bra han hanterade sin rädsla.
Lilja rörde knappt på öronen hon. 
Coola häst!!! 



Prickig är (precis som de andra killarna) jätte förtjust i Lilja. 
Igår till och med kliade de varandra. 
Så himla gulligt. 
Hon tillför gården en sådan otrolig energi. 
Nu när Katarina eller Emma hämtar Maxine i hagen och rider iväg är killarna helt lugna och då går inte ens Lilja i samma hage som dem än.





Jag och Lilja har fortsatt fokuserat på två saker på slutet, kvalitén i traven och galoppfattningar. 
Hon är så himla fin och jag har döpt om henne till Racer-Liljan *fniss* 

Hon tar verkligen fattningarna på bara tanken men vi fortsätter att träna på styrkan. 
Och ibland bränner vi på i full fart. 
Hon har verkligen hittat högväxeln. 
Jag tänkte, jäklar va fort hon galopperar!!! 
Tills jag såg filmen Tomas filmat *skrattar*
Om jag säger så, det känns fortare än det ser ut. *ler* 
Men jäklar vad hon kan accelerera. 
Jag och Ewa pratade om det igår, hur dessa raser startar galoppen med båda bak och hur de på så vis kan nå maxfart på en gång. 
Det är tokhäftigt att sitta där på hennes rygg då. 
Den känslan väcker den lilla ponnyunge som bor i mig och jag skulle kunna galoppera dagarna i ända. 

Sist vi varit ute och ridit sa jag till Steffi "Sisten till stalldörren är en lort". 
Haha, det säger allt *ler* 



Sedan är det lika fascinerande varje gång man får uppleva hur hästar lär av varandra. 
Cappe rullar alltid efter en lite svettigare ridtur. 
Han gör det när vi är klara och jag leder honom ut ur stallet. 

I fredag red jag och Tomas upp på berget för att fira in semestern. 
Efter ridturen när vi ledde hästarna till hagen rullade Cappe sig. 
Tomas frågade Lilja om inte hon också ville rulla sig men hon tittade bara lite konstigt på honom. 

Dagen efter var det jätte varmt och jag och Lilja red ut med Emma och Maxine.
När vi är klara och leder ut hästarna till hagen tittar Lilja på mig och frågar "får jag rulla?" och sedan rullade hon precis som Cappe gjort dagen innan. 
Helt underbart! 



Bilden ovan tog Tomas när vi red upp på berget nu i fredags för att fira in semestern.
Hoppas resten av semestern blir lika härlig som den började! 
Denna vecka kommer grävaren, kan knappt vänta..! 


Inga kommentarer: