måndag 20 maj 2013

Underbara helg!




Vilken fantastisk helg! Ser att alla bloggat om att sommaren kommit och det var verkligen varmt och skönt i helgen. Vi har låtit hästarna börja sova ut nu, härligt! Nu börjar den lyxiga mockfria perioden.

I lördags var jag med som fotfolk på en kurs i akademisk ridkonst för Christofer Dahlgren.
Intressant att se en annan tränare.
Kursen hade både för- och nackdelar. Christofer var väldigt pedagogisk och engagerad i ekipagen men som fotfolk fick man inte någon info alls. Inte om ekipaget på banan, inte om vad Christofer tänkte eller vad han tittade efter. Som publik kände man sig därför lite utanför, alla vi som satt där hade ju också betalt pengar för att vara med på kursen. Så kursen gav mig inte så mycket men det var roligt att få träffa lite likasinnade och alla vänner!

Det jag gillade med Christofer var hans fokus på att ha kul med sin häst och vikten av att kunna förklara för hästen det man vill att den ska förstå. Klokt!
Även vikten av att ha en ridbar häst och att i t.ex. en skola kunna ändra form, takt, tempo etc.

Det bästa med kursen var nog den påse med stänger i Cappes storlek som jag fick låna med mig hem av Åsa! Ska prova dem ikväll. Har känt att det är dags för en stång med mer S-formade skänklar nu. Längtar som ett barn på julafton efter att få prova!!!

Jag reagerade verkligen kraftigt på kursen vad många av hästarna som var mycket missnöjda med sina stänger. De var förstora, slog i deras tänder och hästarna gick och gapade och tuggade. Såg inte alls skoj ut... Gillar att Christofer faktiskt sa till i dessa fall och föreslog kapson och/eller tränsbett. Jag och Nokke har ju gjort vår tandresa och jag vet vikten av rättanpassade bett och akademiska stänger är svåra att få tag på utifrån de kriterier jag har. Men då får man kanske strunta i utseendet på stången och leta efter andra alternativ helt enkelt!

Fick i alla fall bekräftat i helgen att jag har helt rätt tränare! Det finns nog ingen bättre än Birgitta Järnåker i hela världen! Allt hon står för och hur hon tänker och ser på hästar stödjer min egen syn till 110%. Jag är så lycklig att få privilegiet att träna för henne!

2 kommentarer:

Emma Carlén sa...

Hej! Jag hittade hit via bukefalos, och tänker absolut fortsätta följa din blogg (som förövrigt är supertrevlig!)

Birgitta är en görbra tränare, jag önskar att hon kunde ta emot nya elever, då hade jag varit en av dem :-)

Yvonne sa...

Hej Emma!
Välkommen hit!
Vad roligt att du gillade min blogg, va glad jag blir! :D