fredag 23 mars 2012

Tandläkaren för liten vit!

Nu har Cappe fått träffa tandläkare Gunnar. Gunnar är utbildad hos Ove Wattle och därför för mig ett självklart val!

Cappe har bott hos mig ca 3v nu och då jag kände att han började känna sig hemma så var det ett självklart att hans mun skulle ses över.
Å tur var väl det!!!

Han hade dels en vargtand kvar i höger överkäke och rätt kraftig betselöverslitning. Lilla stackaren!
Inte konstigt att han är stel i höger bog, biter fast i bettet och håller på.
Tanden var öm och irreterad, tänk att han gått med bett i så många år och haft kvar denna tand! Fy!!!
Får ont i magen när jag tänker på det...
Men nu är den borta, gick jätte lätt och blödde bara lite.

Så nu får han vara utan bett i 14dar och hans mun ska sköljas med vattenslang. Får se om jag provar hack/bettlöst eller om det bara blir PNH för hela slanten.
Sedan börjar den långa resan att vänja om. Han har ju gått med denna vargtand i 10år och han lär ha ett ganska kraftigt inlärt beteende kring hur man gör med ett bett i munnen. Men jag tror att det kommer gå jätte lätt att fixa! *peppar mig själv*

Skönt att ha detta kollat och gjort nu i alla fall!
Min lilla modiga ponny!

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Skönt att det blev gjort! Var finns Gunnar och vad heter han mer?

Yvonne sa...

Ja super skönt! Fy va hemskt han måste ha haft det och ändå är han så glad och snäll...

Gunnar heter Rangul i efternamn och finns här i Sundsvall. Bara att Googla hans namn så hittar du kotaktuppgifter. Han är verkligen super! Lugn, saklig och jätte bra med hästarna!!!

Nina sa...

Men då borde det ju vara extra med stången sen då för den ligger ju längre ned i munnen:) Ja visst är Gunnar lugn och jättebra!