onsdag 26 maj 2021

Kurs Birgitta Järnåker

Alltså WOW vilken häst jag har!

Nu får jag skämmas lite, sjukt länge sedan jag uppdaterade här...
I vilket fall har jag massor att skriva om!

Första helgen i maj hade vi som vanligt kurs för världens bästa Birgitta Järnåker här hemma på gården.
Jag var med båda dagarna och red Pilgrim första dagen och Lilja den andra.
Tänker att jag i detta inlägg berättar om mina passa på Pilgrim, så får Lilja ett eget inlägg imorgon. 

Första passet började lite trevande. Pilgrim fann situationen med kurs, folk och hästar lite jobbig och höll andan första halvan av passet. Men efter halva passet började han äntligen andas och slappnade av och sedan dansade han, precis som den stjärna han är.

Vi hade stort fokus på att hitta in i den lilla mekaniken, istället för de stora muskelgrupperna.
Ett sätt att göra detta på var att vi fick rida skolskritt utan tonus hos mig.
På så vis kunde Pilgrim finna in i det lilla utan att t.ex. spänna sin rygg.
Det blev väldigt bra och är den övning jag lagt en hel del tid på under de senaste ridpassen.

Vi fick även rida förvända slutor genom hörnen, detta för att komma åt saker i Pilgrims bog.
Har precis börjat testa detta i vår träning nu och känner att han hittar in i bra saker.
Det hjälper honom bl.a. med diagonaliteten.
Det är dock rätt klurigt, så just nu är fokus på öppna med svag böjning och lite tvärning efter långsidan och sedan ur det forma om in i den förvända slutan.
När detta fungerar fint kommer jag lägga till att rida slutan genom hörnet.

Förutom dessa övningar så låg mycket fokus på självbärighet och ridningen på helt hängande tygel.
Det är en otroligt härlig känsla att bli buren av en häst som rör sig med en sådan stolthet, balans och med ett uttryck av glädje så som Pilgrim gör. 

När jag går igenom bilderna från kursen så slås jag över att alla är mer eller mindre bra.
Det säger rätt mycket om hur långt vi kommit i vår skolning.
Jag känner mig otroligt stolt över min lilla häst.

Inga kommentarer: