fredag 22 mars 2019

Nya insikter i sadelträsket

Augusta
Sadlar, sadlar och mera sadlar.
Jag har alltid tänkt att när man hittar den optimala sadeln då kommer man har den för evigt.
Och jag har verkligen hittat min drömsadel men vet ni vad, jag vill ha fler!
Undra om det är som för vissa kvinnor och skor..? *fnissar*
Skämt o sido, jag kan faktiskt se ett behov av olika sadlar vid olika tillfällen och för olika typer av ridpass.
Precis som att man behöver olika bett, stänger och huvudlag för olika ändamål.
Och är det inte lustigt hur det man har fokus på liksom kommer till en.
För jag har på slutet fått möjligheten att titta på, sitta i och testa flera olika sadlar. 

Och jag har nu två modeller som jag vet att jag nog vill ha, i första hand en Augusta och sedan även en Barock. Men den listan kommer säkert utökas.

Barock
Ecuyer
För ett tag sedan fick vi hem en Ecuyer på prov som sedan en av tjejerna i stallet köpte.
Och vet ni, vilken otrolig variation det kan vara mellan dessa sadlar. 
Absolut att sadlar är ett hantverk och varje sadel är en individ men skillnaden mellan dessa sadlar är enorm (i alla fall om man är nördig i detaljer).
Och detta tycker jag är JÄTTE intressant.
Att först rida i en sadel och sedan lägga på en annan som endast skiljer sig lite från den innan och märka en enorm förändring både i häst och/eller ryttare.
Det är häftigt.
Och att sedan utvärdera varför, det är det som är extra spännande. 

Jag förstår varför de flesta som tävlar på absolut elitnivå och är materialnördar, som när Anja Person märkte att hennes leverantör av pjäxor bytt lack. Visuellt ingen skillnad, samma pjäxa, men dessa gram skillnad som den nya färgen utgjorde från tidigare pjäxor märkte hon av och åkte sämre.
Eller som Peder Fredricson berättade i en intervju på tv att han bytte stigläder efter två veckor för då hade lädret tappat sin spänst i landningen efter ett hinder, och då pratar vi om millimetrar.

Och nu när jag är så medveten om mitt nervsystem, om min hästs kropp och hur vi påverkar varandra. Då kan jag både känna och förstå dessa små detaljer och deras enorma betydelse.
Okej kanske inte på gramnivå som Anja Persson men ni förstå vad jag menar.

Skillnad mellan var sadelgjordsstropparna sitter på två olika Ecuyersadlar
Med dessa små detaljer i åtanke måste jag därför berätta om min upplevelse när jag red i den Ecuyer som vi fick hem senast.
Denna sadel är ganska lik min men har en betydligt smalare kanal under.
Vi red ut och jag red på Pilgrim.
Vi travade efter vägen och på sina ställen hade marken tinat fram.
På ett sådant ställs skyggade Pilgrim.
Men sadeln sände hans signaler från hans kropp och nervsystem så tydligt till mig så min kropp visste om detta innan han började flytta sina hovar.
Så när han väl skyggade följde jag med lika bra som om det var en rörels som jag bett han göra och därigenom även förberett min kropp för.

Jag brukar säga till mina elever att en skicklig ryttare kan hela tiden förutse hästens nästa steg och redan vara på plats när steget utförs.
Nästan så att man hela tiden ligger lite före, det är enligt mig att ta ansvar.
Och i denna sadel blev det så tydligt om vad detta verkligen innebär.
Är otroligt tacksam för denna upplevelse. 

Så även de minst detaljer kan ha den största betydelsen och hur viktigt det är att inte bortse från något eller anse nått så ovidkommande att det inte är värt en tanke.

Inga kommentarer: