tisdag 22 januari 2019

Krispigt men känslor om vår


Det har varit en köldknäpp nu i ett par veckor och temperaturen har sakta krupit ned mot under 20 grader.
Kallt, det är riktigt kallt men ack så vackert!
Dessutom orkar solen vara uppe till nästan kl 16.00 nu och den orkar mycket längre upp på himlen.
Vädret är så vackert och solen så underbar att jag nästa levt i villfarelsen att det är vårvinter.

Igår kväll när jag red på ridbanan var det -23 grader men jag och Cappe galopperade oss varma båda två.
Det är verkligen något speciellt med att galoppera, det blir som ett lyckligt bubbligt rus i kroppen. 


Så trots kylan är det verkligen perfekt ridväder och underlag just nu.
Jag har det hellre så här allt än is.
Fick dessutom värmesulor av Tomas i julklapp och med dem i skorna så upplevs kylan på ett helt nytt sätt. 
Den blir liksom mindre kall när tårna är varma och goa.
Jag kommer aldrig mer kunna vara utan dessa sulor.

Kylan gör också att hästarna blir extra pigga.
Pilgrim är så pigg att våra träningar mest handlar om att reglera all hans energi.
Jag är otroligt imponerad över honom och hur pass duktig han är trots all energi.
Det blir faktiskt jätte bra träning, att variera graden energi och kunna hitta ner till ett lugnare läge.
Förr när han blev så här pigg kunde han inte skritta utan ville hela tiden trava.
Nu kan han gå ner i skritt och skritta lugnt och sansat.
Så himla duktig!


Tydligen ska det dock komma en hel del snö under veckan och även lite regn en av dagarna, så gissar på att det är slut med kylan nu en liten period.  
Bara det inte blir is.
Ridbanan är nyplogad och super fin med jätte bra underlag.
Hoppas den håller sig så även om det blir blidväder nu.
Jag tänker på det nästan varje dag hur otroligt lycklig jag är över vår ridbana.
Perfekt underlag, den ligger på den bästa av platser och nu har den även en super bra belysning.
Dessa förutsättningar är verkligen jätte viktiga för att träningen ska bli så bra som möjligt och jag älskar att träna med mina hästar så denna ridbana är det bästa som hänt!

Sedan den dag vi har ett ridhus så kommer jag nog tycka att det är det bästa som hänt *ler*
Men det är bra att ha saker att drömma om.
Och jag drömmer om mitt uppvärmda ridhus, med boxar efter ena kortsidan och perfekt belysning.
Ni vet sådant där vitt och rent ljus, perfekt att fotografera i och sterilt och rent.
Sådant ljus älskar jag.
Och sedan i mitt ridhus ska vi ha en hel massa kurser och träningar och på nätterna rider jag ensam där inne med bara månen som tittar på in genom fönstren.



Inga kommentarer: