måndag 30 maj 2016

Solgult


Så kom äntligen solen tillbaka, som jag längtat.
Hela naturen fullkomligen exploderade så fort den tittade fram på lördagen och äntligen slog mina älskade tulpaner ut.
Som små egna solar står de där i rabatten, den som väntat på något gott.

Jag och Tomas hann få riktigt mycket gjort ute i trädgården och jag började plocka brännässlor.
Dags att fylla upp förråden igen till hästarna inför vintern. 
Vi har planerat tomten, beställt matjord och börjat mäta ut för den nya grillplatsen.
Kommer bli så himla bra och helt underbart mysigt.



På lördagen besökt jag en trädgårdsmarknad på Norrberget.
En lite marknad med några få utställare som sålde mest skott från sina egna trädgårdar.
Vem kunde tro att jag skulle börja pilla så pass mycket i trädgården som jag gör nu?
Jag som alltid sagt "jag ska bara ha gräsmatta och fruktträd".
Jag hittade i alla fall till min stora glädje Ramslökar på marknaden.
Något jag provsmakade första gången för ett par veckor sedan och blev blixtförälskad i.
Nu hoppas jag kunna driva upp egna.
Om de väl får fäste kommer de sprida sig som ogräs.

Det är lustigt det här hur man ser det man själv har fokus på. 
Just nu ser jag Ramslök överallt. 
På Pressbyrån säljer de nu korv med Ramslök till exempel.
Känner att jag faktiskt måste prova den.
Den skulle kunna vara riktigt god.



Helgens största aha-upplevelse och ytterligare ett stort kvitto på att jag känt rätt fick jag i lördags när jag och Cappe följde med Husse ut på hans löprunda.
Detta var första gången vi följde med sedan jag fått min nya sadel.
Och jäklar vilken skillnad!!!
Dra mig baklänges på en liten vagn!
Denna sadel är fantastisk för mig och Cappe! 

Cappe hade ett stort steg, höll ett högt tempo i 100% balans oavsett om vägen gick uppför eller nedför.
Jag satt där uppe som en kung. 
Han kunde ta ansvar för sig och sin kropp utan att påverkas så mycket av mig.
Så himla häftigt. Aldrig har han kunnat trav så fort och stort nedför tidigare.

Han höll samma tempo som Husse och var så himla glad.
Han älskar verkligen att jobba och blir så himla harmonisk efter att han har fått tömma energidepåerna.
Och att ha någon med från marken som springer bredvid är verkligen bra för motivationen.
Cappe förstår sammanhanget han befinner sig i och finner ett syfte med det vi gör.
Han springer tillsammans med Husse och han tycker det är roligt.

Prickig har vilat hela helgen.
Han har varit lite varm och svullen i en kota på höger bak.
Inte det minsta halt men vill inte riskera att det blir något av det.
Så han har vilat och gått några promenader. 
Pigg som tusan är han nu i alla fall, hoppas kunna motionera honom på onsdag.

Sedan har jag en fjäderperiod nu igen tydligen.
Hittar fjädrar överallt.
Bilden ovan är 3 dagars "skörd".
De till och med kommer blåsandes rakt emot mig när jag är ute.
De liksom blåser mig rakt i ansiktet så jag inte ska kunna missa dem. 

Tror det är dags att meditera lite nu. 

Inga kommentarer: