måndag 17 juni 2013

Sjuklingen...

Den gröna fläcken visar skadan som är ca 3x6mm

Lilla vännen har skadat hornhinnan, endast ett skrapsår så det kommer bli bra men han har rätt ont...

Kom till stallet igår kväll och Cappes vänster öga var helt igensvullet. Redan när han kom galopperandes till grinden visste jag att något var fel. Tänk att mina pojkar alltid talar om så tydligt när något inte är som det ska. Jag tvivlar inte en sekund att hästar är fantastiska varelser när det kommer till att kommunicera telepatiskt.

Jag lyckades pilla upp ögat lite och såg att det såg grumligt ut. Ringde genast veterinär som jag efter ett kort samtal med beslutade behövde komma ut. När det kommer till ögon vill man inte chansa. Även om det är söndag kväll och jour.

Jätte trevlig och duktig veterinär som kom. Lugn och ingav stort förtroende och Cappe litade verkligen på honom! Nu blir det liten hage, sova inne på nätterna och ögondroppar 3ggr/dag.
Tur jag har världens bästa Ninis som kan hjälpa mig på dagarna!!! <3

Nu är det bara att hoppas att det läker snabbt och bra. Redan imorse såg det mycket bättre ut!

3 tuber Fucithalmic och 500kr fattigare...
Passade även på att fråga veterinären vad han tyckte om Cappes vikt, har ju tyckt att han varit lite tjock och fått höra av flera att han är fet. Vill ju inte ha en fångponny...

Veterinären tittade, kände och klämde. Sedan log han och sa att Cappe var i perfekt hull och kondition. Lite sommarrund som de ska va på sommaren men inte tjock eller fet! Han hade väldigt fin muskelmassa och inget "farligt" fett på kroppen.
Han tyckte att Cappe var jätte fin och mycket fint musklad. "Det här är en riktigt fin häst!" sa han.
Skönt!!!

Men jag kommer ändå hålla koll på mr. matglad. För mer än så här får det INTE bli i mina ögon.

2 kommentarer:

Liselle sa...

Åh stackars liten vit! Nä ögon chansar man inte med! Han är i jättebra hull och biffig! ;-)

Elisabeth sa...

Hoppas att han är bra nu! Alltid otäckt med ögonskador.